Terapia ręki – Trening grafomotoryczny

Jeśli Twoje dziecko nie lubi rysować, jest niesprawne ruchowo, ma kłopoty z cięciem, lepieniem, wiązaniem sznurowadeł, ma nieprawidłową postawę, przejawia zaburzenia ze strony układu dotykowego (ściska kredki za mocno lub za lekko), ma problemy z percepcją wzrokową, z koordynacją wzrokowo-ruchową, z koncentracją, warto zastosować terapię ręki.

Rozpoznanie przyczyny problemów grafomotorycznych dziecka i odpowiednio dobrane ćwiczenia i zabawy są kluczem do przełamania jego niechęci do rysowania czy pisania.

Na rozwój manualny wpływa ogólny rozwój fizyczny dziecka. Sprawność manualna usprawniana jest poprzez aktywność fizyczną np. bieganie, wspinanie się, jazda na rowerze, rolkach czy hulajnodze. Bardzo ważnym elementem w nabieraniu płynności ruchów są czynności samoobsługowe dziecka: ubieranie się, zapinanie guzików czy wiązanie butów. Majsterkowanie, lepienie z plasteliny, budowanie z klocków, wycinanie, to również czynności usprawniające pracę rąk.

Podczas treningu grafomotorycznego skupiamy się na funkcjonowaniu całego ciała, nie tylko dłoni czy ręki. Wykonujemy ćwiczenia ruchowe usprawniające motorykę dużą. Ponadto takie, które rozładowują zbyt duże napięcie mięśni: ćwiczenia rozmachowe, ćwiczenia przedramienia, ćwiczenia nadgarstka. Następnie ćwiczenia dłoni i palców oraz ćwiczenia kształtujące prawidłowy uchwyt pisarski, ćwiczenia kształtujące nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania.